Autor piosenek jest kreatywny — piosenkarz, nie tak bardzo

 Jak wynika z badań, autorzy tekstów piosenek do muzyki country muszą wykonywać ostrożny taniec, kiedy współpracują ze znanymi piosenkarzami, którzy mogą być mniej utalentowani w pisaniu piosenek, ale mają siłę przebicia, by przyciągnąć fanów - i co ważne, by piosenka w ogóle została nagrana.


Badanie przeprowadzone na 39 odnoszących sukcesy autorach piosenek muzyki country wykazało, że stosują oni dwie strategie, aby poradzić sobie z twórczą współpracą z bardziej znanymi artystami.


"Mamy artystów nagrywających, od których wymaga się, by współtworzyli własne piosenki, ale być może nie jest to ich umiejętność" - powiedziała Rachel Skaggs, autorka badania i adiunkt w dziedzinie zarządzania sztuką na Uniwersytecie Stanowym Ohio.


"I wtedy pojawiają się autorzy piosenek, którzy są zatrudniani do pomocy i współpracy, a oni muszą to wszystko pogodzić. Muszą zarabiać pieniądze i utrzymywać się z pracy, a jednocześnie nie chcą, by ich nazwisko znalazło się na 'złej' piosence".


Badanie, opublikowane we wrześniu w czasopiśmie "Social Psychology Quarterly", zidentyfikowało dwie strategie - to, co Skaggs nazwał "facylitacją na miarę" i "tańcem manipulacji" - które stosują autorzy piosenek, aby współtworzyć piosenki z kimś, kto może być znanym wykonawcą, ale może nie być świetnym autorem piosenek.


"Istnieją strategie, które można zastosować, gdy współpracownicy nie mają tego samego pomysłu na to, co chcieliby osiągnąć, zwłaszcza jeśli jeden z nich ma wyższy status - jest bardziej znanym artystą, który jest ważny dla wytwórni" - mówi Skaggs.


"Jeśli jesteś autorem piosenek w pokoju z nimi, nie chcesz podkopywać tego współpracownika. Chcesz pokazać, że mają oni coś do zaoferowania, i być może jest to ich sława, ale może nie jest to kreatywność. Jakie są więc sposoby na obejście tego problemu? Jak można stworzyć coś dobrego, ale nie zrazić do siebie partnera i nie umniejszyć jego zasług?".


Takie kolaboracje, pomiędzy znanymi artystami i odnoszącymi sukcesy autorami piosenek, stają się coraz częstsze, powiedział Skaggs, ze względu na presję ekonomiczną wywieraną na przemysł muzyczny.


"Często myślimy o kreatywności jako o czymś bardzo osobistym, niezależnym, jak o jakimś cudownym twórcy, który siedzi sam w pokoju i po prostu tryska sokami twórczymi, ale tak naprawdę jest to proces społecznie skonstruowany" - powiedziała.


Oznacza to jednak, że wysoko wykwalifikowani autorzy piosenek mogą znaleźć się w pokoju z artystą, który cieszy się sławą, ale nie ma zbyt wielkich umiejętności - a czasem nawet zainteresowania - pisaniem piosenek. Na potrzeby badania Skaggs przeprowadziła wywiady z autorami piosenek, którzy - jak twierdzi - odnieśli duży sukces w przemyśle muzycznym country.


Z odpowiedzi autorów piosenek wynikało, że większość z nich albo stara się zastąpić piosenkarza - co Skaggs nazwała "ułatwianiem na miarę" - albo przychodzi z piosenkami w większości napisanymi - "taniec manipulacji".


Ułatwianie "na miarę" polega na tym, że autor piosenki może powiedzieć artyście: 'Och, jesteś z Ohio, więc napiszemy piosenkę pod tytułem 'Ohio Girl'' - powiedział Skaggs. "To naprawdę rodzaj uderzenia w personal branding".


Jak mówi Skaggs, ten osobisty branding jest ważny w dobie mediów społecznościowych, gdzie fani chcą czuć więź z artystami, których kochają.


Ale może to również oznaczać, że autor piosenki, pisząc utwór, który ma na celu budowanie osobistej marki artysty, może stracić punkty reputacji wśród swojej społeczności twórców piosenek.


"Mogłoby to być postrzegane jako puch, prawda?" mówi Skaggs.


W przypadku tańca manipulacji, zdaniem Skaggs, autorzy piosenek mogą próbować wprowadzać pomysły tak, jakby były one autorstwa bardziej znanego artysty. W takim przypadku, jak mówi Skaggs, autorzy piosenek zazwyczaj wcześniej piszą dużą część utworu - jeden z nich wspomniał o napisaniu refrenu i kilku zwrotek z wyprzedzeniem - a następnie swobodnie podsuwają pomysły, jakby pochodziły od artysty.


"Wchodzą do pokoju i być może trudno jest im złapać artystę, więc mówią: 'Och, co takiego dobrego napisałeś przed chwilą, artysto? I przedstawiają coś, co już napisali" - powiedziała. "I - to trochę zwodnicze, prawda? Ale wydaje się, że działa".


Ta strategia - "taniec manipulacji" - wydaje się być szczególnie skuteczna w przypadkach, gdy autor piosenki chce popchnąć artystę w kierunku czegoś o "większej wartości artystycznej" - powiedziała Skaggs.


"Może to być piosenka nominowana do nagrody Grammy, a nie tylko zdobywająca szczyty list przebojów" - powiedziała.


Skaggs twierdzi, że jej odkrycia mogą mieć również zastosowanie w innych partnerstwach, w których współpracownicy są w jakiś sposób niedopasowani - na przykład w środowisku biurowym, w projekcie grupowym w szkole lub organizacji wolontariackiej.

Ohio State University. Laura Arenschield.

businews.pl
itnews24.pl
itlife.pl
ofio.pl
polsatnews.pl

Komentarze